STATUT

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

  1. Fundacja Teobańkologia, zwana w dalszych postanowieniach statutu „Fundacją”, ustanowiona została przez Teodora Sawielewicza aktem notarialnym Rep. A Nr 5235/2023 w dniu 29 listopada 2023 r.
  2. Fundacja prowadzi działalność zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity Dz. U z 2023 r. poz. 166), przepisami obowiązującego prawa i jej statutem.

§ 2.

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Siedzibą Fundacji jest Oława.
  3. Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest Minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
  4. Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
  5. Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza jej granicami. 
  6. Fundacja jest organizacją katolicką w rozumieniu art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
  7. Asystentem Kościelnym Fundacji jest osoba wyznaczona przez Arcybiskupa Metropolitę Wrocławskiego.

§ 3

  1. Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie i przedstawicielstwa oraz inne jednostki organizacyjne, w tym zamiejscowe.
  2. Oddziały, zakłady, filie, przedstawicielstwa oraz inne jednostki organizacyjne Fundacji mogą posiadać odrębną osobowość prawną, odrębność finansową, dysponować wyodrębnionymi środkami i samobilansować się, a także być osobnym pracodawcą.
  3. Oddziały, zakłady, filie, przedstawicielstwa oraz inne jednostki organizacyjne powołuje Zarząd Fundacji za zgodą Komisji Rewizyjnej. 
  4. Oddziały, zakłady, filie, przedstawicielstwa oraz inne jednostki organizacyjne reprezentuje jednoosobowo dyrektor powoływany i odwoływany przez Zarząd Fundacji na okres 5 (pięciu) lat.
  5. Dyrektorzy oddziałów, zakładów, filii, przedstawicielstw oraz innych jednostek organizacyjnych mogą jednocześnie być członkami organów Fundacji.
  6. Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265, 1812 ze zm.) (dalej: ustawa o działalności pożytku publicznego). Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
  7. Działalność statutowa i gospodarcza Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.
  8. W celu realizacji działalności statutowej i gospodarczej Fundacja może przystępować do innych podmiotów, w tym krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania, spółdzielni, spółek, fundacji i stowarzyszeń, a także tworzyć takie podmioty samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotami.
  9. Fundacja może ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego, o którym mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego, po spełnieniu wymaganych przesłanek ustawowych.

§ 4.

  1. Fundacja może się połączyć z innym podmiotem dla efektywnego realizowania swoich celów.
  2. Połączenie z innym podmiotem nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku cele Fundacji mogłyby ulec istotnej zmianie.

§ 5.

  1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  2. Działalność gospodarcza Fundacji jest środkiem do realizacji celów statutowych Fundacji.

§ 6.

  1. Fundacja ma prawo używać pieczęci z nazwą Fundacji oraz określającą jej siedzibę.
  2. Fundacja może również używać wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odznak i pieczęci.

§ 7.

  1. Fundacja współpracuje z Archidiecezją Wrocławską.
  2. Opiekę duchową nad Fundacją sprawuje Asystent Kościelny, o którym mowa w § 2 ust. 7 powyżej.
  3. Asystent Kościelny czuwa nad zgodnością realizacji celów Fundacji z nauką Kościoła Katolickiego. 

ROZDZIAŁ II

CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

§ 8.

Celami Fundacji są:  

  1. prowadzenie, rozwijanie i wspieranie działalności mediów katolickich,
  2. wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego, w szczególności w zakresie ewangelizacji wyrażonej w różnych formach i działaniach,
  3. ewangelizacja osób, rodzin oraz struktur życia kościelnego i społecznego,
  4. formacja liderów chrześcijańskich,
  5. działalność kulturalna, przede wszystkim w zakresie promowania i propagowania twórczych dokonań artystów chrześcijańskich w kraju i poza jego granicami,
  6. prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej w zakresie książek, czasopism, nagrań audio i wideo,
  7. prowadzenie i wspieranie działalności w zakresie edukacji, nauki, sportu, oświaty i wychowania,
  8. prowadzenie działalności dobroczynnej przede wszystkim skierowanej do dzieci, młodzieży i rodzin, a także wspieranie wolontariatu,
  9. wspieranie rodziny i integracji międzypokoleniowej,
  10. przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej ze względu na wyznawaną religię oraz wartość,
  11. propagowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
  12. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

    § 9.

    Fundacja realizuje swoje cele między innymi poprzez: 

    1. działanie zgodnie z nauką Kościoła Katolickiego,
    2. prowadzenie telewizji internetowej oraz ewangelizacji w internecie,
    3. prowadzenie działalności ewangelizacyjnej, wydawniczej, informacyjno-promocyjnej, szkoleniowo-edukacyjnej i doradczej,
    4. prowadzenie zespołów muzycznych oraz formacja i edukacja zespołów muzycznych w całej Polsce,
    5. prowadzenie wszelkiego rodzaju rekolekcji ze szczególnym uwzględnieniem rekolekcji parafialnych,
    6. prowadzenie różnorodnych form pomocy dobroczynnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i rodzin, troski o ich rozwój intelektualny i emocjonalny, zaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych,
    7. prowadzenie i organizowanie seminariów, konferencji, pielgrzymek, wycieczek, wydarzeń (przede wszystkim o charakterze religijnym), szkoleń, kursów, spotkań, prelekcji, wystaw, koncertów, widowisk artystycznych, zawodów sportowych oraz innych imprez służących celom Fundacji,
    8. organizowanie czasu wolnego, prowadzenie zajęć edukacyjno-kulturalnych, sportowych dla dzieci, młodzieży i rodzin,
    9. organizowanie wypoczynku oraz wycieczek dla dzieci, młodzieży i rodzin,
    10. działania na rzecz wspierania przedsiębiorczości, innowacyjności, rozwoju gospodarczego, wdrażania nowych rozwiązań technicznych,
    11. podejmowanie działań w najbliższym środowisku dziecka, które sprawia problemy wychowawcze, jest niepełnosprawne lub zagrożone demoralizacją, przestępczością i uzależnieniami,
    12. inne formy opieki nad dziećmi i młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym, np. prowadzenie hostelu dla nieletnich, pedagogika uliczna,
    13. współpracę z organami i instytucjami Unii Europejskiej, instytucjami państwowymi oraz innymi organizacjami pozarządowymi w zakresie objętym celami Fundacji,
    14. współpracę z instytucjami, ośrodkami, parafiami, innymi osobami prawnymi oraz osobami fizycznymi, w kraju i za granicą, w zakresie realizacji celów Fundacji,
    15. pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych oraz usług wspomagających działania zgodne ze statutowymi celami Fundacji,
    16. umożliwianie odbywania stażów oraz praktyk zawodowych,
    17. zatrudnianie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, ubóstwem i marginalizacją,
    18. pośrednictwo w znalezieniu pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, ubóstwem i marginalizacją.

    ROZDZIAŁ III  

    MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI   

    § 10.

    Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 10.000 zł. (dziesięć tysięcy złotych) przyznany przez Fundatora w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji, w tym fundusz do prowadzenia działalności gospodarczej, w razie jej podjęcia, w kwocie 2.000 zł (dwa tysiące złotych), oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie prowadzenia działalności.

    § 11.

    Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:

    1. darowizn, spadków, zapisów;
    2. dotacji i subwencji oraz grantów;
    3. darów, zbiórek i imprez publicznych;
    4. odsetek od lokat kapitałowych, papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym;
    5. majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji;
    6. podjętej działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

    § 12.

    1. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
    2. W sprawach przyjęcia darowizn, spadków, zapisów oraz dotacji, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
    3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza lub jego odrzuceniu.
    4. Dochody z działalności gospodarczej Fundacji przeznaczane są na działalność statutową Fundacji.
    5. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
    6. Fundacja odpowiada całym majątkiem za swoje zobowiązania.

    § 13.

    Fundacja nie może podejmować działań z zakresu:

      1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Organów Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
      2. przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków Organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
      3. wykorzystywania majątku na rzecz członków Organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji,
      4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

      ROZDZIAŁ IV

      DZIAŁALNOŚĆ FUNDACJI

      § 14.

      1. Fundacja może prowadzić nieodpłatną działalność pożytku publicznego, zgodnie z następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w zakresie:
        1. pozostałej pomocy społecznej, gdzie indziej niesklasyfikowanej, prowadzonej m.in. poprzez prowadzenie placówki wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży z ubogich rodzin, poradnictwo dla dzieci i młodzieży, dożywianie dzieci i młodzieży, doraźną pomoc materialną dla rodzin oraz wsparcie rodzin ubogich (88.99.Z),
        2. działalności wspomagającej edukację, prowadzoną m.in. poprzez pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla dzieci i młodzieży (85.60.Z),
        3. pozostałych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej, prowadzonej m.in. poprzez pomoc w nadrabianiu braków edukacyjnych dzieci i młodzieży, organizowanie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, organizację wyjazdowych form wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z placówek prowadzonych w ramach działalności nieodpłatnej (85.59.B),
        4. pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, prowadzonych m.in. poprzez organizowanie zajęć sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży (85.51.Z).
        5. pozostałej działalność rozrywkowej i rekreacyjnej, gdzie indziej nieskalsyfikowanej, w zakresie organizowania takiej działalności podczas wydarzeń o charakterze religijnym (93.29.B).
      2. Fundacja może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego zgodnie z następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w zakresie:
        1. działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (59.11.Z),
        2. działalności postprodukcyjnej związanej z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi (59.12.Z),
        3. działalności związanej z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (59.13.Z),
        4. działalności portali internetowych (63.12.Z),
        5. działalności agencji reklamowych (73.11.Z),
        6. działalności organizacji religijnych, przede wszystkim rekolekcji i innych wydarzeń o charakterze religijnym (94.91.Z),
        7. pozostałych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej, prowadzonej m.in. poprzez pomoc w nadrabianiu braków edukacyjnych dzieci i młodzieży, organizowanie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, organizację wyjazdowych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży z placówek prowadzonych w ramach działalności odpłatnej, organizowanie szkoleń (85.59.B),
        8. pozaszkolnych form edukacji artystycznej m.in. poprzez organizację warsztatów muzycznych, tanecznych, teatralnych (85.52.Z),
        9. działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych (90.01.Z),
        10. sprzedaży detalicznej pozostałych wyrobów prowadzonej na straganach i targowiskach (47.89.Z),
        11. sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z),
        12. pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (47.99.Z),
        13. wydawania książek (58.11.Z),
        14. pozostałej działalności wydawniczej (58.19.Z),
        15. wydawania czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z),
        16. działalności w zakresie organizacji targów, wystaw i kongresów (82.30.Z),
        17. pozostałej działalność rozrywkowej i rekreacyjnej, gdzie indziej nieskalsyfikowanej, w zakresie organizowania takiej działalności podczas wydarzeń o przeważającym charakterze innym niż religijny (93.29.B).

      § 15

      1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i za granicą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
      2. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej może być prowadzona w formie organizacyjnie wyodrębnionej.

      § 16.

      Fundacja, po uprzedniej decyzji Zarządu, podjętej w drodze uchwały zwykłą większością głosów i uzyskaniu odpowiednich pozwoleń oraz rejestracji, o ile są takie wymagane przepisami prawa, będzie mogła rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:

      1. wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z),
      2. wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (77.33.Z),
      3. wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (77.39.Z),
      4. pośrednictwa w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (73.12.C).

      ROZDZIAŁ V

      ORGANY FUNDACJI

      § 17.

      1. Organami Fundacji są:
        1. Fundator,
        2. Zarząd Fundacji,
        3. Komisja Rewizyjna.
      2. Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji.
      3. Członek Komisji Rewizyjnej nie może pozostawać w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkami Zarządu.

      § 18.

      1. Do kompetencji Fundatora należy (w drodze uchwały):
        1. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji w drodze uchwały,
        2. dokonywanie zmian w Statucie Fundacji,
        3. wyrażenie zgody na połączenie Fundacji z innym podmiotem prawnym,
        4. wyrażenie zgody na likwidację Fundacji i powołanie likwidatora.

      § 19.

      1. Zarząd Fundacji składa się od jednego do pięciu członków powoływanych przez Fundatora na  okres 5 lat.
      2. W skład Zarządu mogą wchodzić: Prezes, Wiceprezesi, Skarbnicy, Sekretarz lub zwykli członkowie Zarządu.
      3. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
      4. Fundator uprawniony jest do odwołania członka Zarządu w każdym czasie.
      5. Powołanie do Zarządu Fundacji oraz odwołanie z Zarządu Fundacji wymaga uprzedniej zgody Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego wyrażonej w formie pisemnej.
      6. Fundator może być jednocześnie członkiem Zarządu za pisemną zgodą Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego.

      § 20.

      1. Kompetencje Zarządu Fundacji obejmują działania we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych dla kompetencji Fundatora oraz Komisji Rewizyjnej, w tym:
        1. reprezentuje Fundację na zewnątrz,
        2. organizuje i nadzoruje działalność statutową Fundacji,
        3. opracowuje projekty i programy rozwoju oraz działania Fundacji,
        4. organizuje i nadzoruje działalność gospodarczą Fundacji,
        5. uchwala programy działania oraz roczne i wieloletnie plany finansowe Fundacji,
        6. sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
        7. podejmuje uchwały w sprawie darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej oraz dotacji i kontraktów administracji samorządowej, rządowej oraz Unii Europejskiej i innych organizacji,
        8. zatrudnia i zwalnia pracowników oraz ustala wysokości wynagrodzeń za pracę na rzecz Fundacji,
        9. rozlicza pracowników Fundacji z wykonanej pracy.
      2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach z zastrzeżeniem innych postanowień niniejszego Statutu, składać może każdy z członków Zarządu samodzielnie.
      3. W przypadku spraw majątkowych o wartości przekraczającej 30.000 (trzydzieści tysięcy) zł do składania oświadczeń wymagane jest działanie Prezesa Zarządu samodzielnie lub współdziałanie co najmniej dwóch innych członków Zarządu działających łącznie. 
      4. Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest zwykła większość głosów, chyba że w statucie lub przepisach prawa powszechnie obowiązującego ustalono inaczej. 
      5. Zgodnie z kan. 1291 Kodeksu Prawa Kanonicznego sprzedaż nieruchomości Fundacji, jej darowizna, ustanowienie na niej służebności lub hipoteki wymaga zgody Księdza Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego w formie pisemnej.
      6. Dopuszczalne jest podejmowanie uchwał przez Zarząd Fundacji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
      7. Możliwość udziału w posiedzeniu Zarządu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
      8. Dopuszcza się podpisywanie uchwał Zarząd elektronicznie (profilem zaufanym lub certyfikowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym), chyba że przepisy prawa powszechnie obowiązującego wymagają innej formy.

      § 21.

      1. Komisja Rewizyjna składa się z nie mniej niż trzech członków powoływanych przez Arcybiskupa Metropolitę Wrocławskiego na czas nieograniczony. 
      2. W skład Komisji Rewizyjnej może wchodzić: Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej.
      3. Komisja Rewizyjna nie podlega Zarządowi Fundacji w zakresie wykonywanej działalności kontrolno-nadzorczej.
      4. Członków Komisji Rewizyjnej odwołuje Arcybiskup Metropolita Wrocławski.
      5. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, chyba że w statucie lub przepisach prawa powszechnie obowiązującego ustalono inaczej. W przypadku równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
      6. Dopuszczalne jest podejmowanie uchwał przez Komisję Rewizyjną Fundacji przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
      7. Możliwość udziału w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
      8. Dopuszcza się podpisywanie uchwał Komisji Rewizyjnej elektronicznie (profilem zaufanym lub certyfikowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym), chyba że przepisy prawa powszechnie obowiązującego wymagają innej formy.

      § 22.

      Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

      1. nadzór i kontrola realizacji prowadzonych działań,
      2. opiniowanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji, w tym sprawozdania finansowego i z działalności Fundacji, ze stanów finansów i ze stanu majątku,
      3. wyrażanie opinii i rozpatrywanie skarg na pracę Zarządu Fundacji,
      4. wyrażanie zgody w sprawach związanych ze zbyciem, nabyciem oraz obciążeniem nieruchomości, zaciąganiem kredytów i pożyczek oraz udzielaniem poręczeń,
      5. udzielanie absolutorium z działania członków Zarządu.

      § 23.

      Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Fundacji z głosem doradczym. Mają oni również prawo dostępu i wglądu w księgi i dokumenty Fundacji.

      § 24.

      Członkowie Komisji Rewizyjnej:

      1. nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
      2. nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
      3. nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.

      § 25

      1. Fundator może powołać do istnienia w drodze uchwały Radę Programową, która będzie miała charakter doradczy w sprawach dotyczących działalności Fundacji.
      2. Liczbę członków Rady Programowej, tryb ich powoływania oraz sposób działania zostanie szczegółowo ustalony w osobnych uchwałach Fundatora, który może również nadać Radzie odpowiedni regulamin.
      3. Do Rady Programowej, jeśli powstanie, Arcybiskup Metropolita Wrocławski może w każdym czasie powołać swojego delegata. Tworząc Radę Programową, jak również w przypadku zmiany jej członków, Fundator zobowiązany jest każdorazowo skierować do Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego pisemne zapytanie, czy korzysta z uprawnienia do powołania swojego delegata. 

      ROZDZIAŁ VI

      PRACOWNICY FUNDACJI

      § 26

      1. Wynagrodzenie za pracę w Fundacji ustalane jest na ogólnie obowiązujących warunkach płacowych, zgodnie z regulaminem wynagrodzeń zatwierdzanym przez Zarząd, jednakże nie może być ono co do wysokości sprzeczne z obowiązującą definicją przedsiębiorstwa społecznego.
      2. Członkowie Organów Fundacji mogą zostać zatrudnieni jako pracownicy w Fundacji.

      § 27

      W stosunku do członków Organów Fundacji i pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami „bliskimi” zabrania się: 

      1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji,
      2. przekazywania majątku Fundacji na ich rzecz na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
      3. wykorzystywania majątku Fundacji na ich rzecz na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
      4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe. 

      ROZDZIAŁ VII

      ZMIANA STATUTU

      § 28

      1. Zmiana statutu lub celu Fundacji może nastąpić zgodnie z postanowieniami § 18 Statutu. Zmiana Statutu dotycząca celu Fundacji może polegać na poszerzeniu lub uzupełnieniu celu bez naruszenia jego istotnych założeń.
      2. Dokonywanie zmian w Statucie Fundacji wymaga zgody Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego w formie pisemnej.

      ROZDZIAŁ VIII

      POSTANOWIENIA KOŃCOWE

      § 29

      1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. 
      2. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Fundator na wniosek Zarządu, po uprzednim uzyskaniu zgody Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego w formie pisemnej lub na wniosek Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego.
      3. Sposób likwidacji Fundacji zostanie szczegółowo ustalony w uchwale Fundatora.
      4. W razie śmierci Fundatora, jego uprawnienia określone w Statucie przejmuje Komisja Rewizyjna, z zastrzeżeniem wskazanych w Statucie uprawnień Arcybiskupa Metropolity Wrocławskiego.

      § 30

      1. Likwidatora wyznacza Zarząd Fundacji.
      2. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
        1. zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia likwidacji,
        2. zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z rejestru.
      3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się dla Metropolii Wrocławskiej z siedzibą we Wrocławiu (REGON: 021229350, NIP: 8982173900).

      § 31

      1. Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły. 
      2. Pierwszym rokiem obrachunkowym będzie rok 2024.

      § 32

      Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji przez właściwy sąd. 

      Scroll to Top